W dniach od 13 do 26 stycznia 2015 r. przeprowadzono konsultacje społeczne z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art.3 ust.2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów uchwał w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Mykanów.
Konsultacje dotyczyły: projektu uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości porządku na terenie Gminy Mykanów, projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, projektu uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych.
Wójt Gminy Mykanów informuje , że w wyniku konsultacji społecznych nie wpłynęły żadne uwagi od organizacji pozarządowych. Wpłynęło natomiast 9 wnioski od mieszkańców.
Zgłoszone wnioski dotyczyły:
– zmniejszenie wielkości pojemników na zmieszane odpady komunalne,
– wymiany worków na pojemniki na odpady segregowane,
– zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów wielkogabarytowych sprzed posesji,
– częstotliwości wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych i z nieruchomości niezamieszkałych,
– odpowiedzialności za stan techniczny pojemników i uszkodzenia pojemników,
– wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
– spalania na powierzchni ziemi odpadów biodegradowalnych
1. Zapisy zawarte w projekcie regulaminu utrzymania czystości porządku na terenie Gminy Mykanów dotyczące wielkości pojemników, częstotliwości odbioru odpadów komunalnych, zbierania odpadów komunalnych w worki, częstotliwości odbioru odpadów wielkogabarytowych są zgodne z zapisami ustawy z dnia 13 września 1966r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Regulamin został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Częstochowie.
2. Odpowiedzialność za stan techniczny pojemników i uszkodzenia pojemników reguluje umowa pomiędzy Wykonawcą a Zamawiającym czyli gminą.
3. Wielkość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynika ze znacznego wzrostu cen usług świadczonych przez Firmy wywozowe. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarki odpadami powinien się bilansować. Opłaty wnoszone przez mieszkańców powinny w 100% pokryć wszystkie wydatki związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych. Ponieważ aktualne stawki nie pokrywały kosztów i Gmina musiała dopłacać z budżetu podniesienie wysokości stawki było konieczne.
4. Zakaz spalania odpadów biodegradowalnych na powierzchni ziemi reguluje ar. 31 ust.7 ustawy o odpadach.
Projekty uchwał zostały przekazane pod obrady na najbliższej Sesji Rady Gminy Mykanów.