Szkoła w Radostkowie w pilotażu programowania

Od 1 września 2016r. Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Radostkowie bierze udział w pilotażowym wdrażaniu programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowację pedagogiczną. Pilotaż programowania przygotowany jest przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Celem pilotażu jest wprowadzenie i sprawdzenie w praktyce szkolnej powszechnej nauki programowania.

 

Innowację pedagogiczną w szkole w Radostkowie opracowała i wdraża Grażyna Witkowska – dyrektor szkoły i nauczyciel zajęć komputerowych.

W ramach innowacji  Podstawy programowania z wykorzystaniem nowatorskich metod pracy oraz języków programowania podczas zajęć komputerowych na I i II etapie edukacyjnym  uczniowie klasy pierwszej i czwartej mają w tygodniu dodatkowo jedną godzinę zajęć komputerowych. Podczas zajęć dzieci nabywają umiejętności, które są kluczowe w dzisiejszym świecie:  uczą się świadomego korzystania z technologii, analizowania informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce, kreatywności, samodzielnego dochodzenia do rozwiązań i pracy w zespole. Poznają programowanie poprzez zabawę oraz programy takie jak:  Scratch, Logomocja, i Lego Edukacja WeDo, które opierają się na obiektowym języku, stworzonym jako środek do nauczania podstaw programowania dzieci i młodzieży.

 

Scratch to intuicyjny język programowania, pozwalający uczniom tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne projekty. Jego niewątpliwą zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń po uruchomieniu stworzonego przez siebie programu.

 

Logomocja jest nowoczesnym językiem programowania funkcyjnego. Zawiera proste i jasne polecenia. Bawi i jednocześnie rozwija wyobraźnię. Kształci umiejętności matematyczne. Uczy rozpoznawania kierunków.

Natomiast Lego Edukacja WeDo to nowa linia produktów przeznaczona specjalnie dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Uczniowie budują interaktywne zabawki wykorzystując proste czujniki i silniki, którymi można sterować za pomocą komputera. Do budowy konstrukcji WeDo używają przede wszystkim standardowych klocków LEGO, co pozwala budować prościej i bardziej spontanicznie. Specjalne klocki, takie jak czujniki, bardzo przypominają zwykłe, więc łatwo je zintegrować z budowanymi modelami. Kluczowym elementem zestawu jest hub USB. Umożliwia on podłączenie interaktywnych elementów z każdym komputerem wyposażonym w port USB. W specjalnym graficznym środowisku programowania, opartym o system LabView dziecko może bezpośrednio sterować silnikami lub programować proste reakcje na sygnały z czujników.  Program ten pozwala na intuicyjne pisanie programów komputerowych poprzez łączenie kolorowych ikonek. Jest to narzędzie, które pozwala uczniom rozwijać kreatywne myślenie, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki.

Dzięki programowaniu młody człowiek nauczy się rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Nie będzie tylko biernym odbiorcą technologii, ale  będzie potrafił sam z jej użyciem realizować własne projekty.

Wprowadzenie nauki programowania od najmłodszych lat ma również na celu przygotowanie uczniów do świadomego wyboru informatyki, a ogólniej – kierunków profesjonalnie wykorzystujących informatykę, jako dalszej drogi kształcenia, i w konsekwencji – zwiększenia liczby uczniów podejmujących w  przyszłości pracę w zawodach profesjonalnie wykorzystujących informatykę, na które jest olbrzymie zapotrzebowanie na rynku pracy.

Data opublikowania: 12:24, 10 lutego 2017

Kategorie: Aktualności