W roku szkolnym 2012/2013 w gminie Mykanów można uzyskać następujące świadczenia dla uczniów, których rodziny znajdują się w trudnej sytuacji materialnej:
- STYPENDIUM SZKOLNE
- ZASIŁEK SZKOLNY
- Dofinansowanie zakupu podręczników w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2012r. „WYPRAWKA SZKOLNA”
Zasady udzielania w/w świadczeń:
PRAWO KORZYSTANIA Z JEDNEGO ŚWIADCZENIA NIE WYKLUCZA MOŻLIWOŚCI KORZYSTANIA Z POZOSTAŁYCH PO SPEŁNIENIU WYMAGANYCH KRYTERIÓW.
I. Stypendium socjalne
Wymagane dokumenty :
- Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego – do pobrania na stronie www.mykanow.pl w zakładce- dla interesanta lub u dyrektora szkoły.
- Zaświadczenie o wysokości dochodu za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku, do którego zalicza się:
- wynagrodzenie netto ze stosunku pracy
- emerytura
- renta inwalidzka, rodzinna, w tym również zagraniczne
- renta socjalna
- zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego
- zasiłek pielęgnacyjny
- świadczenia pielęgnacyjne
- dodatek mieszkaniowy
- alimenty i świadczenia alimentacyjne
- zasiłek dla bezrobotnych
- dochody z gospodarstwa rolnego ( ha przeliczeniowe x 207 zł)
- dochody z działalności gospodarczej ( zaśw. Z Urzędu Skarbowego.)
- umowy o dzieło lub umowy zlecenia
- stypendia
- inne dochody
Miejsce złożenia dokumentów:
Referat Oświaty, Sportu, Kultury i Zdrowia UG Mykanów pokój nr 7
Dodatkowe informacje :
- O przyznanie stypendium mogą ubiegać się zarówno uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych, jak również szkół ponadgimnazjalnych, słuchacze kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych, kolegiów pracowników służb społecznych.
- Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie. Miesięczny dochód nie może przekraczać 456,- zł netto na osobę w rodzinie.
- Stypendium szkolne może być udzielane w formie:
- całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą; dotyczy takich zajęć jak: nauka języków obcych, kursy komputerowe, nauka gry na instrumencie, zajęcia na basenie, itp,
- pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym; dotyczy: zakupu podręczników, słowników, atlasów, programów komputerowych o charakterze edukacyjnym, przyborów szkolnych, stroju sportowego, obuwia sportowego, obuwia na zmianę, itp.
- W przypadku udzielania stypendium w w/w formach wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawiania imiennych rachunków i faktur, które umożliwią rozliczenie stypendium.
- Wnioski należy składać w terminie od 1 września do 5 października w przypadku uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Do 15 października w przypadku słuchaczy kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych, kolegiów pracowników służb społecznych.
- Realizacja wypłaty stypendium nastąpi po otrzymaniu przez gminę środków finansowych od wojewody śląskiego.
II. Zasiłek szkolny
Wymagane dokumenty :
- Wniosek o przyznanie zasiłku szkolnego – do pobrania na stronie www.mykanow.pl w zakładce- dla interesanta lub u dyrektora szkoły.
- Zaświadczenia o wysokości dochodów.
- Zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
- Zaświadczenie ze szkoły, potwierdzające status ucznia.
- W przypadku osoby bezrobotnej zaświadczenie o zarejestrowaniu w Powiatowym Urzędzie Pracy.
- Inne dokumenty uzasadniające przyznanie zasiłku szkolnego.
Miejsce złożenia dokumentów :
Referat Oświaty, Sportu, Kultury i Zdrowia UG Mykanów pokój nr 7
Dodatkowe informacje :
- Zasiłek szkolny może być przyznany, gdy uczeń przejściowo znajdzie się w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego, które wystąpiło nie wcześniej niż na dwa miesiące przed złożeniem wniosku.
- O przyznanie zasiłku szkolnego mogą ubiegać się zarówno uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych, jak również szkół ponadgimnazjalnych.
III. „Wyprawka szkolna”
Z pomocy mogą skorzystać:
- uczniowie klas I – IV szkoły podstawowej
- uczniowie klasy I szkoły ponadgimnazjalnej tj. zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, technikum
- uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów posiadający orzeczenie publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego bez względu na to, do której uczęszczają klasy jednak posiadają orzeczenie wydane ze względu na słaby wzrok, niedosłuch, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim bądź niepełnosprawność sprzężoną, w przypadku gdy mieści się w niej jedno z w/w schorzeń.
- uczniowie klas II – IV szkoły podstawowej oraz klasy I szkoły ponadgimnazjalnej, pochodzący z rodzin w szczególnie trudnej sytuacji materialnej z powodu sieroctwa, bezdomności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, niepełnosprawności, przemocy w rodzinie, wielodzietności, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego.
Kryterium dochodowe:
- uczniowie klas I szkoły podstawowej : dochód na osobę w rodzinie nie może przekroczyć 504 zł na osobę
- uczniowie klas II – IV szkoły podstawowej, klasy I szkoły ponadgimnazjalnej : dochód na osobę nie może przekroczyć 351 zł na osobę
- uczniowie z w/w orzeczeniem PPP: bez kryterium dochodowego
- uczniowie klas II – IV szkoły podstawowej oraz klasy I szkoły ponadgimnazjalnej, pochodzący z rodzin w szczególnie trudnej sytuacji materialnej z powodu sieroctwa, bezdomności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, niepełnosprawności, przemocy w rodzinie, wielodzietności, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego : bez kryterium dochodowego
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o przyznanie dofinansowania – do pobrania na stronie www.mykanow.pl w zakładce- dla interesanta lub u dyrektora szkoły.
- Źródła dochodu:
- w przypadku rodzin korzystających ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej – zaświadczenie wydane przez ośrodek pomocy społecznej o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych w formie zasiłku rodzinnego, zasiłku stałego lub okresowego,
- w przypadku rodzin nie korzystających ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej – dokumenty potwierdzające dochody wszystkich członków rodziny zamieszkujących we wspólnym gospodarstwie domowym za miesiąc poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, np. zaświadczenia o dochodach, kopie decyzji, oświadczenia pełnoletnich członków rodziny o pozostawaniu bez pracy i nie osiąganiu dochodu w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku, oświadczenia pełnoletnich członków rodziny o dochodach z prac dorywczych
- w przypadku, gdy wymagane kryterium dochodowe w rodzinie jest przekroczone, a w rodzinie występuje szczególnie trudna sytuacja materialna określona w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej – zamiast zaświadczenia o dochodach należ y wypełnić uzasadnienie we wniosku.
- w przypadku uczniów słabo widzących, niesłyszących, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz uczniów z niepełno sprawnościami sprzężonymi, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, do wniosku dołącza się tylko kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
Miejsce złożenia dokumentów :
Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów z terenu gminy Mykanów – Referat Oświaty, Sportu, Kultury i Zdrowia UG Mykanów pokój nr 7
Uczniowie klas I szkół ponadgimnazjalnych – szkoła, do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2012/2013 !
Termin złożenia dokumentów dla uczniów gminy Mykanów: 7 września 2012r.
Wymagane dokumenty zakupu podręczników :
- faktura VAT wystawiona imiennie na ucznia, rodzica lub opiekuna prawnego
- rachunek wystawiony imiennie j/w
- paragon
- oświadczenie o zakupie podręczników z adnotacją, że dokonano zakupu w ramach programu „Wyprawka szkolna”.
Dodatkowe informacje:
- Realizacja zwrotu kosztów zakupu podręczników nastąpi za pośrednictwem szkoły, do której uczęszcza uczeń, po otrzymaniu przez gminę środków finansowych od wojewody śląskiego.