Koło turystyczne w Wierzchowisku na kolejowym szlaku!

Stało się już tradycją, że uczniowie Szkoły Podstawowej w Wierzchowisku wraz z chętnymi rodzicami wyruszają w czerwcu na Industriadę. Industriada jest głównym wydarzeniem promującym Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego. Jest to największy jednodniowy festiwal kultury dziedzictwa poprzemysłowego w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku postanowiliśmy poznać najbliższe zabytki techniki.

W południe 9 czerwca uczniowie klas II-VII stawili się na Szlaku Zabytków Techniki na Dworcu Kolejowym Częstochowa Stradom (jednym z pięciu najstarszych dworców w Polsce). Był piękny słoneczny dzień, który zapowiadał się ciekawie i ekscytująco, gdyż czekała nas przejażdżka drezyną! Super! Podzieleni na dwie grupy pędziliśmy z prędkością 20-30 km/h i mijaliśmy zabytkowe parowozy, lokomotywownie, starodawne nastawnie i semafory. Niewielu ludzi na świecie może się dziś pochwalić tym, że jechało kiedykolwiek w życiu drezyną! Kiedy nasza podróż drezyną dobiegła końca, poszliśmy zwiedzać  Muzeum Historii Kolei. Gdy weszliśmy na pierwsze piętro dworcowego budynku, to przenieśliśmy się w zaczarowany, starodawny świat polskiej kolei. Oglądaliśmy stare kasy biletowe (szafy biletowe, kasowniki), telefony na korbkę,  wyposażenie nastawni mechanicznej, mundury kolejowe i wyposażenie pracowników, lamp, tabliczki z lokomotyw i wagonów, dokumenty, stare fotografie i modele kolei. Nasi nauczyciele i rodzice ciągle wzdychali i  powtarzali „Ojej !!! Pamiętam takie bilety! Oj, pamiętam takie lampy, telefony…”. Zaczęliśmy podejrzewać, że nasi opiekunowie mają chyba ze sto lat!!! 🙂 Mogliśmy dotykać eksponatów, a nawet przymierzać różnego rodzaju czapki kolejarskie. Większość z nas mogła się poczuć jak maszynista parowozu i wirtualnie prowadzić lokomotywę. Dużą atrakcją był też darmowy przejazd pociągiem specjalnym, ciągniętym przez wyremontowaną zabytkową lokomotywę zwaną „Czeszką”. Z Dworca Częstochowa Stradom pojechaliśmy do Radomska i z powrotem do Częstochowy, ale tym razem wysiedliśmy na Dworcu Częstochowa Osobowa. Po drodze wsiadało wielu pasażerów a wśród nich miłośnicy i fascynaci  podróży starą koleją. Podróż ta okazała się dużą atrakcją również dla nas, gdyż wielu z nas po raz pierwszy jechało pociągiem. Na koniec wycieczki pyszne lody naturalne według starej receptury osłodziły i schodziły nas w ten upalny sobotni dzień. Długo nie zapomnimy tego wspaniałego i pełnego wrażeń dnia oraz wiatru we włosach podczas podróży w przeszłość do cudownego starodawnego świata kolei.