Obecny rok szkolny jest dla Gimnazjum im. Jana Pawła II w Borownie rokiem szczególnym, bardzo bogatym w nowe doświadczenia. Wychodząc naprzeciw ofercie edukacyjnej Unii Europejskiej, nasza szkoła przystąpiła do programu edukacyjnego Socrates Comenius i podjęła współpracę ze szkołami z: Niemiec, Czech, Słowacji, Rumuni i Węgier.
W październiku 2012 r. uczniowie i nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w inauguracyjnym spotkaniu szkół partnerskich, które odbyło się w czeskiej szkole, w Bliżejowie. Ułożono wówczas harmonogram realizacji projektu pt. „Życie na zamku w średniowieczu – europejskie porównanie”, ustalając terminy wizyt w poszczególnych szkołach.
Pierwsze tematyczne spotkanie odbyło się w dniach 15 – 19 kwietnia 2013 r. w węgierskiej szkole w Debreczynie. Delegacja z naszej szkoły liczyła 9 osób. W jej skład wchodzili: 2 uczennice kl. I – Patrycja Białas i Dominika Biecek, 3 uczennice kl. II – Agnieszka Bilska, Magdalena Cudak, Klaudia Worwąg, 4 nauczycieli opiekunów – p. Jolanta Sirek – Chrzuszcz i p. Sabina Szostek – koordynatorki projektu w naszej szkole, p. dyrektor Artur Rybaniec i p. Robert Wysmołek – nauczyciel historii. Środkiem lokomocji był bus, a kierowcą p. dyrektor.
W poniedziałek 15.04.2013r. w godzinach rannych wyruszyliśmy na Węgry i po ok. 10 godz. dotarliśmy na miejsce. W Debreczynie czekali na nas nauczyciele z partnerskiej szkoły, którzy pomogli nam zakwaterować się w pensjonacie. Trzy nasze uczennice zostały objęte opieką przez węgierskie rodziny.
Następny dzień 16.04.2013 r. upłynął nam na zwiedzaniu ZOO w Debreczynie. Tego samego dnia uczestniczyliśmy wspólnie z przedstawicielami wszystkich szkół partnerskich w inauguracji spotkania, które odbyło się w szkole w Debreczynie. Pani dyrektor szkoły z Węgier gorąco przywitała wszystkie delegacje, dostaliśmy identyfikatory i maskotki w węgierskich barwach narodowych.
Dzień 17.04.2013 r. (środa) był dniem bardzo pracowitym. Przedpołudnie spędziliśmy na pieszym zwiedzaniu Debreczyna, z przewodnikiem. Dużo dowiedzieliśmy się wtedy o historii miasta i zobaczyliśmy najważniejsze zabytki. Popołudnie spędziliśmy w szkole, gdzie odbyły się „targi średniowiecznego rzemiosła”. W ramach realizowanego projektu, każda ze szkół partnerskich zorganizowała stoisko, na którym wyeksponowała wcześniej wykonane przedmioty, związane ze średniowieczem. Przedmioty te (jak to na targu), były bardzo różne. My pokazaliśmy m. in. średniowieczne suknie, krzyżacki habit, ciżemki, zabawki, miniaturę machiny oblężniczej, topór, tarczę, sierp, narzędzia tortur itp. Wysłuchaliśmy też utworów wędrownego trubadura, który śpiewał w językach współpracujących szkół i obejrzeliśmy pokazy grupy rekonstrukcji historycznej. Taka forma przybliżenia średniowiecza, jako epoki, była dla nas bardzo ciekawa i bardzo nam się podobała.
Następnego dnia 18.04.2013 r. (czwartek) udaliśmy się na wycieczkę do innego węgierskiego miasta o nazwie – Eger. Zwiedzaliśmy tam pozostałości po XIII – to wiecznym zamku, który w XVI w. przez 40 dni skutecznie bronił się przed Turkami ( można tu doszukać się podobieństwa z naszą Jasną Górą, która przez 40 dni broniła się przed Szwedami w czasie „potopu”). Przy obiedzie opiekunowie mieli też możliwość skosztowania sławnych egerskich win – Egri Bikaver.
W piątek 19.04.2013 r. wyruszyliśmy w drogę do Budapesztu. Około godz. 13 – tej byliśmy na miejscu i mogliśmy rozpocząć zwiedzanie miasta z przewodnikiem. Była nim Polka – p. Małgosia, która od ponad 30 – tu lat mieszka na Węgrzech. Wszyscy byliśmy oczarowani tym miastem, w którym mieszka 2,5 mln mieszkańców (1/4 wszystkich Węgrów). Duże wrażenie zrobił na nas gmach parlamentu – jeden z symboli stolicy Węgier, wybudowany na przełomie XIX i XX w. Panoramę miasta mogliśmy podziwiać ze Wzgórza Zamkowego. Widok na dolinę Dunaju, „wiszące” nad nim mosty, górujące ponad miastem dachy i kopuły bardzo licznych świątyń był imponujący i pozostał na długo w pamięci. Dodatkową atrakcją było zwiedzanie stolicy Węgier za pomocą środków komunikacji miejskiej. Niektóre uczennice po raz pierwszy w życiu mogły przejechać się metrem.
Po pełnym wrażeń dniu spędziliśmy noc w hotelu, a następnego dnia rano (w sobotę 20.04.2013 r.) z żalem opuściliśmy piękny Budapeszt i wyruszyliśmy w drogę do Polski. Warto wspomnieć, że przez cały czas pobytu na Węgrzech mieliśmy piękną pogodę, dlatego byliśmy trochę zaskoczeni, gdy wjeżdżając do Polski przywitały nas: chłód i deszcz. Do Borowna przybyliśmy ok. godz. 19-tej, na uczennice czekali już stęsknieni rodzice, którzy przejęli opiekę nad swoimi dziećmi.
Na koniec należy stwierdzić, że wyjazd był bardzo udany, bogaty w nowe przeżycia i doświadczenia. Kształcący pod względem obyczajowym, kulturowym, językowym i intelektualnym. Wypowiadając się w imieniu uczniów – uczestników wyjazdu, chciałbym bardzo gorąco podziękować p. Joli Sirek – Chrzuszcz i p. Sabinie Szostek za wzorową organizację wyjazdu. Jak również p. dyrektorowi Arturowi Rybańcowi, za równie wzorowe wywiązanie się z funkcji kierowcy busa i osoby multimedialnie dokumentującej wyjazd. Wypowiadając się w imieniu nauczycieli – opiekunów, serdecznie dziękuję uczniom za godne reprezentowanie szkoły oraz ich rodzicom za pomoc i zaangażowanie w realizację projektu.
Uczestnik wyjazdu
Robert Wysmołek
nauczyciel Gimnazjum w Borownie
{phocagallery view=category|categoryid=230|limitstart=0|limitcount=2}